@article { author = {Toozandeh Jani, Nahid and Farzad Behtash, Mohamadreza}, title = {Investigating the Effects of Modernism on Islamic-Iranian Urban Planning (Case study: Tabriz)}, journal = {Interdisciplinary Studies of Iranian Architecture}, volume = {1}, number = {2}, pages = {161-177}, year = {2022}, publisher = {University of Science and Culture}, issn = {2821-2312}, eissn = {2821-2312}, doi = {10.22133/isia.2022.341604.1013}, abstract = {Modernism spatially has a Western origin that has emerged in the Renaissance, with the aim of explaining human ability and purely rational domination of self and society. Islamic-Iranian city is a concept to introduce cities influenced by culture, religious teachings and Islamic values.Cities that have the color and smell of rich Iranian culture mixed with Islam in body, texture, social status as well as urbanization. The truth and spirit of the new age is modernism, and its realization is based on the establishment of modern foundations in human thought. Is. By adapting this discussion to the reality in Iran, we can say that the growth of modernism and modern urban planning in our country has been free of social, economic, intellectual and cultural contexts. The development of modernism and urban planning is manifested more in physical aspects than in the root and content factors. The method of the present study is descriptive-analytical Using library studies, the effects of modernism on Islamic-Iranian urbanism have been studied and the city of Tabriz has been considered as an example. Modernism on the urban development of Tabriz, the loss of the traditional face of the city of Tabriz, the rich Iranian-Islamic culture, the uneven and physical ugliness of the city of Tabriz, the increase of marginalization with the migration of villagers to the city.}, keywords = {Islamic_Iran,Urban planning,modernism,Tabriz}, title_fa = {بررسی آثار مدرنیسم در شهرسازی ایرانی ـ اسلامی (موردمطالعه: شهر تبریز)}, abstract_fa = {مدرنیسم، از نظر مکانی، خاستگاه غربی دارد که در عصر نوزایی مطرح شده است. هدف آن هم تبیین توانایی انسان و تسلط صرفاً عقلانی بر خود و جامعه است. شهر اسلامی ـ ایرانی مفهومی برای معرفی شهرهایی متأثر از فرهنگ، آموزه‌های دینی و ارزش‌های اسلامی است؛ یعنی شهرهایی که در کالبد، بافت، وضعیت اجتماعی و همچنین شهرنشینی رنگ و بوی فرهنگ غنی ایران آمیخته با اسلام را دارند. مدرنیسم حقیقت و روح عصر جدید است و تحقق آن مبتنی بر تأسیس مبانی مدرن در تفکر بشر است و در مسیر تاریخی خود با مسئلۀ تغییرشکل شهرها و رشد شهرنشینی و پیدایش نهادهای جدید اجتماعی، حضور مردم در عرصه‌های مختلف و ایجاد نظام‌های قانونی همراه شده است. با انطباق این بحث با واقعیت موجود در ایران، می‌توان گفت که رشد مدرنیسم و شهرسازی مدرن کشور ما، عاری از زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی، اقتصادی، فکری و فرهنگی بوده است. توسعه مدرنیسم و شهرسازی، پیش از آن‌که به عوامل ریشه‌ای و محتوایی معطوف باشد، بیشتر در جنبه‌های کالبدی و فیزیکی تجلی‌ یافته است. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای به بررسی آثار مدرنیسم در شهرسازی اسلامی ـ ایرانی پرداخته و شهر تبریز نمونۀ موردی در نظرگرفته شده است. نتایج حاصل حاکی از آن است که ازجمله آثار مثبت مدرنیسم رونق شهرنشینی و افزایش میزان ساخت‌وسازها و از مهم‌ترین آثار منفی مدرنیسم در شهرسازی تبریز از دست رفتن چهرۀ سنتی آن، فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی، تغییرات ناموزون و بدقوارۀ کالبدی شهر تبریز، افزایش حاشیه‌نشینی با مهاجرت روستاییان به شهر است.}, keywords_fa = {نمای شهری,دوران پهلوی,معماری پهلوی,معماری معاصر,سبک معماری}, url = {https://isia.usc.ac.ir/article_166229.html}, eprint = {https://isia.usc.ac.ir/article_166229_b4aa92463a77138191d7df62571854b0.pdf} }