دانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Mathematics of space and the manifestation of Unity in Isfahan’s Native Housing of the Qajar Eraریاضیات فضا و تجلی وحدت در مسکن بومی اصفهان (دورۀ قاجار)11615347410.22133/isia.2022.153474FAمحمد لطیفیپژوهشگر فرادکتری گروه معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ عضو هیئت علمی گروه معماری و طراحی شهری، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران0000-0001-6236-6540محمدجواد مهدوینژاداستاد گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-6454-6518Journal Article20211222Monotheism is Islam's most fundamental doctrinal principle; it expresses man's belief in the unity of the universe. From the holy artist’s point of view, what has existence must somehow manifest its eternal origin. Architecture is no exception to this rule, and one of the dimensions of spatial quality in it is the characteristic of unity and plurality. Unity, when it comes to architecture literature, is manifested in concepts such as centrality, centralism, symmetry, centralization, proportionality, and harmony. Its obvious manifestation is evident in the spatial structure of Iranian houses. Concepts with a holistic view in the form of space mathematics can be discovered in the sacred space and its extension to the space of contemporary architecture to discover the tradition of the past in the present and create a valuable legacy for the future. The research approach is quantitative and with a combined descriptive-analytical strategy in case samples and logical reasoning using the space syntax technique; it analyzes the spatial system (definition of space, composition, and differentiation) and the ratio between mass and space in Isfahan’s Qajar native housing. Findings show that Iranian-Islamic architecture manifests the realization of the sacred in the space organization. The balance in numerical ratios and relations of space manifests the principle of unity and plurality in the space organization. Among these, the empty space of the yard plays a vital role in the interconnection of other spaces and has a significant difference in the values of selection and control compared to other spaces.توحید، بنیادیترین اصل اعتقادی دین اسلام، بیانگر اعتقاد انسان به وحدت هستی است. از نگاه هنرمند قدسی، آنچه دارای هستی است باید به نحوی مبدأ سرمدی خود را جلوهگر سازد. معماری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و یکی از ابعاد کیفیت فضایی در آن، شاخص وحدت و کثرت است. وحدت زمانی که به زبان معماری درمیآید در مفاهیمی چون مرکزیت، کانونگرایی، قرینهسازی، محوربندی، تناسب و هماهنگی متجلی میشود که نمود بارز آن در ساختار فضایی خانههای ایرانی مشهود است. مفاهیمی که با نگاهی جامعنگر در قالب ریاضیات فضا میتوان با کشف آن در فضای قدسی و تسری آن به فضای معماری معاصر، سنت گذشته را در زمان حال به فعلیت درآورد و میراثی ارزشمند برای آینده خلق کرد. رویکرد پژوهش پیش رو کمّی است و با راهبرد ترکیبی توصیفی ـ تحلیلی در نمونههای موردی و استدلال منطقی، با استفاده از تکنیک نحو فضا، به تحلیل نظام فضایی (تعریف فضا، ترکیب و تمایز) و نسبت میان توده و فضا در مسکن بومی قاجار اصفهان میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد معماری ایرانی ـ اسلامی، بهعنوان جلوهگاه تحقق امر قدسی در سازمان فضایی، از طریق توازن در نسبتهای عددی و ارتباطات فضا، اصل وحدت و کثرت را در سازمان فضایی متجلی نموده است و از این میان، فضای تهی حیاط نقش بسیار مهمی در همپیوندی دیگر فضاها ایفا مینماید و در ارزشهای انتخاب و کنترل با دیگر فضاها تفاوت معناداری دارد.https://isia.usc.ac.ir/article_153474_0513c3239dc22c749cfa3714bb335159.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Crime Prevention by Providing Environmental Design Solutions
(Case study: Abkooh neighborhood in Mashhad)پیشگیری از جرم با ارائۀ راهکارهای طراحی محیطی نمونۀ موردی: محلۀ آبکوه در مشهد173015347310.22133/isia.2022.153473FAپریسا روشنیاستادیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایرانعلیرضا حسنیاستادیار، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مهندسی شهرسازی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانJournal Article20211222The security approach through design is one of the most effective and efficient approaches to promoting urban security that can significantly secure urban spaces. One of the types of crime prevention strategies is "crime prevention through environmental design." Environmental crime prevention is based on the simple notion that crime is, to some extent, a consequence of opportunities arising from the environment. In this case, the transformation of the physical environment must be possible to reduce crime acquisition. This study aims to identify the role of crime prevention methods through environmental design that seeks to increase security and urban development and reduce criminal opportunities. The research data were collected through documentary, library, and field observation methods. The SWOT method has been used in information analysis, the problem-finding technique has been used, and strategies and policies based on the GOSP model have been used to present the program. The results indicate support for social and economic activities, the possibility of natural monitoring, maintenance of urban equipment and beautification of space, combined use of areas, exceptional attention to the old urban textures, and renovation. Increasing public participation can reduce crime in urban spaces.ایجاد امنیت بهوسیلۀ طراحی یکی از مؤثرترین و کاراترین رویکردها در زمینۀ ارتقای امنیت شهری است که نقش بسزایی در ایمنسازی فضاهای شهری ایفا مینماید. یکی از انواع راهبردها در این زمینه «پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی» است. این مفهوم ساده مبتنی بر این است که جرم تا اندازهای پیامد فرصتهای برخاسته از محیط است و در این صورت، باید دگرگونی محیط فیزیکی بهمنظور کاستن از ارتکاب آن امکانپذیر شود. هدف از انجام این پژوهش معرفی روشهای پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیط و ارائۀ راهکارهای طراحی است که به دنبال افزایش امنیت، توسعۀ شهری و کاهش فرصتهای مجرمانه بهدست میآید. اطلاعات پژوهش با روش اسنادی و کتابخانهای و مشاهدۀ میدانی جمعآوری شده است. در تحلیل اطلاعات از روش سوات و در ارائۀ برنامه از شیوۀ مشکلیابی کمک گرفته شده و راهبردها و سیاستها بر پایۀ مدل GOSP ارائۀ شده است. نتایج بیانگر آن است که با حمایت از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی، امکان نظارت طبیعی، تعمیر و نگهداری تجهیزات شهری و زیباسازی فضا، بهرهگیری مرکب از فضاها، توجه ویژه به بافتهای فرسودۀ شهری و نوسازی آنها و افزایش مشارکت عمومی میتوان جرمخیزی فضاهای شهری را کاهش داد.https://isia.usc.ac.ir/article_153473_589fee98c9f76a591e8cd61d25e99e9a.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Explaining the Principles of Attitude to Place in the Ancient Historical Monuments of Damghan (A Study of the Tarikhaneh Mosque of Damghan)تبیین اصول نگرش به مکان در آثار تاریخی باستانی شهر دامغان (مطالعهپژوهی مسجد تاریخانۀ دامغان)314115379410.22133/isia.2022.321080.1006FAعلی مشهدیعضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانJournal Article20211222Architectural perception of the location of historic mosques as a platform for the organization of interaction and perception of human comfort can eliminate the feeling of loneliness, sadness, and grief of the pilgrim and consequently reveals the historical, identity, and cultural values of mosques. This study aims to explain the principles of attitude to place in the Tarikhaneh mosque of Damghan based on physical elements. The hypothesis to achieve this goal is that there is a direct relationship between the principles of attitude and the location of the Tarikhaneh mosque of Damghan through physical elements. Therefore, the present study, using a qualitative research method, combined solution and data collection method in the form of library and field studies, concluded that in the Tarikhaneh mosque of Damghan. Principles of attitude to place through physical elements are the main architectural principles that have occurred in this mosque, and the location of this mosque has added to the concept of place attitude. Therefore, to manifest the concept of the principles of attitude to place and its perception, it can be said that the physical elements, geometry, proportions, light, and decoration are the central architecture of this mosque. In addition, the identity of this mosque on the induction and expression of the concept of "place attitude" due to the use and antiquity of the building has been used with eco-friendly materials, and the index element of the minaret is well represented. The Tarikhaneh mosque of Damghan has been a symbolic building with traditional features, including the cover of the song arch and the percussion arch and eco-friendly brick materials, and thus cause and evoke memories of the past, a sense of spatial identity, and deep experience in the audience.ادراک معمارانه از مکانمندی مساجد تاریخی، بهعنوان بستری برای ایجاد برهمکنش و ادراک راحتی انسان، موجب ازبینرفتن احساس تنهایی و غم و اندوه در زائر میشود و به دنبال خود ارزشهای تاریخی، هویتی و فرهنگی مساجد را هویدا میسازد. هدف از انجام این پژوهش تبیین اصول نگرش به مکان در مسجد تاریخانۀ دامغان بر اساس عناصر کالبدی است و فرضیۀ مطرح در نیل به این هدف آن است که میان اصول نگرش مکان و مکانمندی مسجد تاریخانۀ دامغان، بهواسطۀ عناصر کالبدی، ارتباطی مستقیم برقرار است. در این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع روشپژوهی، با استفاده از راهکار ترکیبی و گردآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانهای و میدانی، این نتیجه بهدست آمده است که اصول نگرش به مکان از طریق عناصر کالبدی اصلیترین اصول معمارانهای است که در مسجد تاریخانۀ دامغان رخ داده است و مکانمندی این مسجد بر نمود مفهوم نگرش مکان افزوده است. ازاینرو، در راستای تجلی مفهوم اصول نگرش به مکان و ادراک آن، در حالت کلی میتوان بیان نمود که عناصر کالبدی، هندسه، تناسبات، نور و تزیینات از اصلیترین معمارانههای این مسجد است؛ ضمن آنکه هویتمندی در این مسجد در قالب القا و نمود مفهوم نگرش مکان و به واسطۀ کاربری و قدمت بنا همراه با مصالح بومآورد بهکاررفته و عنصر شاخص مناره، بهخوبی به نمایش گذاشته شده است. مسجد تاریخانۀ دامغان بنایی استعاری با عناصر سنتی ازجمله پوشش طاق آهنگ و طاق ضربی و مصالح بومآورد خشتی است و بدین طریق موجب برانگیختن خاطرات گذشته، احساس هویت مکانی و تجربۀ عمیق در مخاطب میشود.https://isia.usc.ac.ir/article_153794_2cb0d30d87dd9f59d68064382019cd90.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321The Comparative Study of Patterns and Designs in Tiling Art of Safavid and Seljuk Erasمطالعۀ تطبیقی طرح و نقش در هنر کاشیکاری دوران سلجوقی و صفوی436215347710.22133/isia.2022.153477FAلیلا فرهبددانشجوی دکتری، گروه پژوهش هنر، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایرانعلیاکبر جهانگرداستادیار گروه پژوهش هنر، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20220106The tiling in Persian history has passed through a way full of ups and downs. From the first renowned monuments like enameled bricks of the Achaemenian era through the floor mosaics of Bishapoor palace in Fars province, all have been connected and foregrounds to achieve what is owned in terms of patterns and designs, and techniques. However, some eras in Persian history have been significantly distinct and marked compared to others in tiling history. Up to the advent of Islam, a particular tiling style was fashioned in tombs, mosques, and seminaries in the Seljuk era. The tiling of this era was austere and monochromatic and contained geometrical patterns. In the following periods, such as the Safavid era, with the departure of Islam and the weakening of its laws in design, and the effects of western architecture and art, there created several changes in the patterns and designs of tiles. Moreover, using new techniques (heptachromatic), the rate of tile production also increased, and thus tiling patterns became more various and consequently more distinct. This study is a qualitative comparative article examining tile patterns in the Safavid and Seljuk Islamic eras. The styles of tiling in the above two different historical eras have been studied in this research, and their differences and resemblances are explained. One of the most important results is that in the Seljuk period, the tiling was monochromatic, while in the Safavid period, the tiling was polychromatic or seven-colored.هنر کاشیکاری در تاریخ ایران مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است. از نخستین آثار شناختهشده همچون آجرهای لعابدار دورۀ هخامنشیان تا موزاییکهای کفِ کاخ بیشاپور در استان فارس، همه به هم مرتبط و پیشزمینهای بودهاند تا به طرح و نقش و فن امروزی دست یابیم. طرح و نقش کاشیکاری در برخی از دورانها در تاریخ ایران بسیار متفاوت و شاخص است. با شروع اسلام سبک خاصی از کاشیکاری در مقابر، مساجد و مدارس دوران سلجوقی شکل گرفت. کاشیکاریهای این دوره ساده و تکرنگ (مونوکروماتیک) بوده و دارای طرحهای هندسی یا مزین به خطوط حاوی آیات قرآنی است. در دورههای بعد مانند دورۀ صفوی، با دورشدن از ظهور اسلام و کمرنگ شدن قوانین آن در طراحی و همچنین با تأثیرات هنر و معماری غرب در کاشیکاران ایرانی، تغییراتی در طرح و نقشهای کاشیکاری به وجود آمد. همچنین با بهکاربردن فنهای جدید هفترنگ (پلیکروماتیک) سرعت تولید کاشیکاری نیز افزایش یافت و طرح کاشیها نیز به تبع آن متنوعتر و درنتیجه متفاوتتر شد. مقالۀ پیش رو تحقیقی کیفی ـ تطبیقی است که به بررسی طرح و نقش در کاشیکاریهای دوران اسلامی سلجوقی و صفوی پرداخته است. در این پژوهش، سبک کاشیکاریها در دو دورۀ متمایز تاریخی مزبور بررسی و تفاوتها و شباهتهای آن بیان شده است. یکی از مهمترین نتایج این پژوهش آن است که کاشیکاری در دورۀ سلجوقی مونوکروماتیک و در دورۀ صفوی پلیکروماتیک بوده است.https://isia.usc.ac.ir/article_153477_b9605fbad0044ee4ffb568bf8504bab1.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Analysis of the Transcendent Parameters of the Old Age Home Space with a Focus on Promotion and Excellence of the Sense of Attachment to the Placeتحلیل و بررسی مؤلفههای متعالی فضای خانۀ سالمندان با محوریت ارتقا و تعالی احساس دلبستگی به مکان637615763610.22133/isia.2022.321809.1009FAعلیرضا غفاریاستادیار گروه معماری، واحدرفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایرانمرضیه کردستی بمیکارشناسی ارشد مهندسی معماری، مؤسسۀ آموزش عالی بعثت کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20211227<strong>Abstract</strong><br />Architecture is a phenomenon related to man and must be realized by him, so addressing the subject of the transcendent space of man as the basic knowledge in this knowledge is undeniable. On the other hand, since the definition of the older man and his perceptions of him sometimes seem very different, the difference in understanding transcendent architecture will also be very natural. Every society will have vitality and vitality when its citizens enjoy good mental and physical health. From this perspective, the present article recognizes the nature of the old age home space and recognizes the relationship between this knowledge of architecture and various parameters of a sense of attachment to the place; As a result, this leads to the ranking of architectural design by the spatial structure. Therefore, this study investigates the parameters of the sense of attachment to the place in the old age home to create a suitable and transcendent spatial design for the elderly. The necessary information for this research has been collected through interviews and reviewing documents, and the obtained data have been analyzed using the correlation method. This research leads to the fact that spatial design based on the transcendent components of the sense of attachment to the place in the plan increases life expectancy, reduces depression, and increases the elderly satisfaction with the environment.<br /> معماری پدیدهای در ارتباط با انسان است و باید متناسب با وی محقق شود، ازاینرو پرداختن به موضوع فضای متعالی انسان، بهمنزلۀ معرفت پایه در این دانش، انکارناپذیر مینماید. از سویی، ازآنجاکه تعریف از انسان سالمند و تلقیات از وی گاه بسیار متفاوت مینماید، تفاوت در درک از معماری متعالی نیز بسیار طبیعی خواهد بود. هر جامعه زمانی از نشاط و سرزندگی برخوردار خواهد بود که شهروندان آن سلامت روانی و جسمی مطلوبی داشته باشند. از این منظر، در مقالۀ پیش رو به شناخت ماهیت فضای خانۀ سالمندان پرداخته شده و رابطۀ این شناخت از معماری با مؤلفههای گوناگون احساس دلبستگی از مکان بازشناسی شده است که به مرتبهبندی طراحی معماری متناسب با ساختار فضایی میانجامد. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی پارامترهای احساس دلبستگی به مکان در خانۀ سالمندان است تا بتوان ساختار فضایی مناسب و متعالی برای سالمندان ایجاد کرد. اطلاعات لازم برای پژوهش با مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک گردآوری شده و دادههای بهدستآمده با روش همبستگی تحلیل و بررسی شده است. نتیجه بهدستآمده از این پژوهش بدین رهنمون میسازد که طراحی فضایی بر پایۀ مؤلفههای متعالی احساس دلبستگی به مکان در طراحی سبب افزایش امید به زندگی، کاهش افسردگی و افزایش رضایتمندی سالمند از محیط میشود.https://isia.usc.ac.ir/article_157636_69795c20750378ef1a5e267a32dff2f1.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Analyzing the Signs of Wisdom of Islamic Art in NativeAarchitecture of Hamadan، Case of Study: Ibn Sina's tomb and Alawite domeواکاوی نشانههای حکمت هنر اسلامی در معماری بومی همدان مورد مطالعه: آرامگاه ابن سینا و گنبد علویان778715764510.22133/isia.2022.321812.1010FAسمیرا افرازدانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایرانمسعود اسدبیگیعضو غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان،همدان،ایرانJournal Article20211227<strong>Abstract</strong><br />One of the primary and valuable elements in the transmission of indigenous culture is undoubtedly the architecture of each region which play a fundamental role. In today's modern world, with the advent of technology and its development, many of these values and Iranian-Islamic cultural patterns in the native architecture of Iran have been forgotten. The present article attempts to study the signs and works of Islamic art wisdom in the native architecture of Iran in two permanent buildings in the city of Hamedan; the Alawite dome and the tomb of Ibn Sina. To achieve this goal, this article deals with the signs of the wisdom of Islamic art and its manifestation in the native architecture of these two buildings in a descriptive-analytical form. This manifestation can be sought in elements such as form, texture, color, materials, and decorative motifs. The study’s findings indicate the existence of the mentioned signs in both buildings. Still, the Alawite dome shows this relationship better due to its sub-characteristics and how it originated and evolved. Finally, what is noteworthy is that the secret to originality and value of traditional Iranian architecture has been paying attention to indigenous architecture, Islamic culture, and art.از عناصر اصلی و باارزشی که نقش اساسی و بنیادی در انتقال فرهنگ بومی ایفا میکند، بیشک معماری هر منطقه را میتوان نام برد که در جهان مدرن امروزی، با ظهور فنّاوری و پیشرفت آن، بسیاری از این ارزشها و الگوهای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی در معماری بومی ایران به فراموشی سپرده شده است. هدف از این پژوهش بررسی نشانهها و آثار حکمت هنر اسلامی در معماری بومی ایران در دو بنای ماندگار شهر همدان ـ گنبد علویان و آرامگاه ابن سینا ـ است. در راستای دستیابی به این هدف، در این نوشتار به شیوة توصیفی ـ تحلیلی به نشانههای حکمت هنر اسلامی و تجلی آن در معماری بومی این دو بنا پرداخته شده است. این تجلی را در عناصری چون، فرم، بافت، رنگ، مصالح و نقوش تزئینی میتوان جستوجو کرد. یافتههای پژوهش حاکی از وجود نشانههای یادشده در هر دو بنا است؛ اما گنبد علویان، به علت داشتن ویژگیهای فرعی، نحوۀ پیدایش و تکامل بنا، این ارتباط را بهتر نشان میدهد. در نهایت، شایان توجه است که راز اصالت و ارزش معماری سنتی ایران توجه به معماری بومی و فرهنگ و هنر اسلامی بوده است.https://isia.usc.ac.ir/article_157645_ac831eb3fb079fe24071ffe7168b9be8.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Decorations and Additional Elements to Islamic Architecture of the Qajar Periodتزیینات و عناصر الحاقی به معماری اسلامی دورۀ قاجار8910015765610.22133/isia.2022.321077.1005FAصلاحالدین مولاناییدکتری معماری ، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستانمحسن سلیمانیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدۀ معماری، دانشگاه کردستان، کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20211222<strong>Abstract</strong><br />Decorations have always been an integral part of Iranian architecture, which in some historical periods has been considered insignificant and sometimes very extreme in its use. Architectural decorations in the Qajar period have changed a lot due to the connection of this period with the West and imitation and influence of Western art, and many architects travel to Europe and Western countries in this period. For this reason, the Qajar period is considered the beginning of modernity in Iran. Western art and architecture in this period is slowly penetrating into the Islamic architecture of the Qajar period and this influence is gradually increasing. The purpose of this study is to identify the ornaments and additional elements to the Islamic architecture of Iran. The research method in this research was analytical and descriptive and the data collection method was documentary and library. The results show that in this period, elements such as gable roof, columns at the entrance, intricate bedding, mirror work, etc. have been added to the Islamic architecture of the Qajar period. The period is yellow and orange. The decorations in this period have decreased compared to the previous periods, especially the Safavid period, and in most of the buildings of this period, all types of decorations can be seen together.تزیینات همیشه جزئی جداییناپذیر از معماری ایران بوده است که در برخی از دورههای تاریخی ناچیز و کماهمیت شمرده شده و گاهی در استفاده از آن بهشدت افراط شده است. تزیینات معماری در دورۀ قاجار بهواسطۀ ارتباط این دوره با غرب و با تقلید و تأثیرپذیری از هنر غربی تغییرات زیادی داشته است و معماران زیادی در این دوره به اروپا و کشورهای غربی سفر میکنند. بدیندلیل دورۀ قاجار را سرآغاز مدرنیته در ایران میدانند. هنر و معماری غربی در این دوره بهآرامی در معماری اسلامی دورۀ قاجار رخنه میکند و رفتهرفته این تأثیرپذیری بیشتر میشود. هدف از این تحقیق شناخت تزیینات و عناصر الحاقی به معماری اسلامی ایران است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت تحلیلی و توصیفی و روش گردآوری دادهها بهصورت اسنادی و کتابخانهای بوده است. نتایج حاصل نشان میدهد در این دوره عناصری چون سقف شیروانی، ستون در ورودی، گچبریهای پیچیده و آینهکاری به معماری اسلامی دورۀ قاجار اضافه شده است. همچنین، در کاشیکاری سعی شده از رنگهای بیشتری استفاده شود و رنگ غالب این دوره زرد و نارنجی است. تزیینات در این دوره در مقایسه با دورههای قبل از خود بهویژه دورۀ صفوی دچار نزول شده است و، در اکثر بناهای این دوره، همه نوع تزیینات در کنار هم مشاهده می شود.https://isia.usc.ac.ir/article_157656_7f7d9957cbb78bf474ba7ba3e6776149.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321he Effect of the Mental-Psychological component of Iranian-Islamic Aesthetics on the Sense of Belonging of the Citizens: A case study of Saad al-Sultana Caravanserai in Qazvinتأثیر مؤلفۀ ذهنی ـ روانشناختی زیباییشناسی ایرانی اسلامی در حس تعلق شهروندان مطالعۀ موردی کاروانسرای سعدالسلطنۀ قزوین10111715764610.22133/isia.2022.321081.1007FAریحانه سادات حاج میرصادقیعضو هیات علمی دانشگاه آازد اسلامی واحد شهریارJournal Article20220122<strong>Abstract</strong><br />One of the objective manifestations of traditional Iranian architecture and urban planning is historical buildings such as Caravanserai and bazaars. According to the researchers of the Islamic world, the beauties around us are manifestations of absolute beauty, the Supreme Being, and Caravanserai and Bazaar have always played a role as attractions and the backbone of cities, so the study of categories related to aesthetic values. Islamic cities in Iranian bazaars and Caravanserai s with the aim of recreating and reviving these values seem necessary. The purpose of this study is to investigate the effect of mental - psychological components (light, color, perfection and perception, the principle of simplicity) on citizens' sense of belonging. The research method used is descriptive-survey and the research collection tool is a structured questionnaire. The sampling method is non-probabilistic available (targeted) and the statistical population is the research of graduates and students of architecture and the method of data analysis is structural equations modelling. The results showed that the dimensions of Mental-psychological component have a positive effect on citizens' sense of belonging of Qazvin with refers to Saad Al-Saltanah Caravanserai.از نمودهای عینی معماری و شهرسازی سنتی ایران، بناهای تاریخی همچون کاروانسراها و بازارها است. به باور بزرگان جهان اسلام، زیباییهای موجود در محیط اطراف ما جلوههایی از زیبایی مطلق یعنی حق تعالی است و کاروانسراها و بازارها همیشه جاذبهها و ستون شهرها بودهاند؛ ازاینرو بررسی مقولههای مربوط به ارزشهای زیباییشناسی شهرهای اسلامی در بازارها و کاروانسراهای ایرانی با هدف بازآفرینی و احیای این ارزشها ضروری بهنظر میرسد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای ذهنی ـ روانشناختی (نور، رنگ، کمال و ادراک، اصل سادگی) در حس تعلق شهروندان است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ ساختاریافته است. روش نمونهگیری از نوع غیراحتمالی در دسترس (هدفمند)، جامعۀ آماری پژوهش شهروندان بازدیدکننده از سرای سعدالسلطنۀ قزوین، و روش تجزیهوتحلیل دادهها معادلات ساختاری است. نتایج نشان میدهد که شاخصهای بهکاررفته برای سنجش مؤلفۀ ذهنی ـ روانشناختی زیباییشناسی ایرانی اسلامی (نور، رنگ، کمال و ادراک، اصل سادگی) دارای روایی و پایایی مناسب است و این مؤلفه تأثیر مثبت و معناداری در حس تعلق شهروندان قزوین دارد.https://isia.usc.ac.ir/article_157646_3a06c0cc2909c4b578ec1a196f958a46.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Comparative Comparison of Creation System with Traditional and Contemporary Iranian Architectural System from the Perspective of Islamمقایسۀ تطبیقی نظام آفرینش با نظام معماری سنتی و معاصر ایران از منظر اسلام11913115765410.22133/isia.2022.321070.1003FAزهراالسادات حسینیعضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، ایران0000-0002-3221-974Xصابر مصورزادهمدرس گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایرانJournal Article20220110<strong>Abstract</strong><br />With the introduction of modern architecture in Islamic Iran during the Qajar period and its expansion in the following periods until today, the architectural construction system in Iran, which was based on the principles and methods in accordance with Islamic-Iranian criteria, underwent a transformation. The decline of human comfort conditions in urban constructions, failure to observe proportions, culture, beliefs and all-round interference in the God-given natural environment is the achievement of contemporary architecture in Iran. On the other hand, the system of creation, by placing every human being on the earth, combines his existence in such a way that he compromises with his living environment and arranges his living environment in such a way that it nurtures him like a nanny with love and affection, all the underground treasures and On the earth and all capital, he uses his strength in the way of his comfort and peace of mind. What is important in this article is the comparative comparison of the creation system with the contemporary construction system from the perspective of Islam, due to the completeness and comprehensiveness of the creation system of the world by God and in order to achieve a suitable model of construction that will open the way and answer the needs of all generations. An opinion with a qualitative approach, in a descriptive, analytical and logical reasoning manner with evidence from library sources, with the interpretation of verses and wisdom related to the creation of the world and its comparison with the style of Islamic architecture, as well as a comparison with contemporary architecture in Iran, the same model that includes all three models is presented.با راهیابی معماری مدرن در ایران اسلامی دورۀ قاجار و گسترش آن در دورههای بعد تا به امروز، نظام ساخت معماری در ایران که پیش از آن بر اساس اصول و روشهای مطابق با معیارهای اسلامی ـ ایرانی بود دچار دگرگونی شد. نزول شرایط آسایش انسان در ساختوسازهای شهری، عدمرعایت تناسبات، فرهنگ، اعتقادات و دستبرد همهجانبه در محیط طبیعی خدادادی، دستاورد معماری معاصر در ایران است. از طرفی نظام آفرینش، با جاىدادن هر انسانی بر روی زمین، ساختمان وجودش را طورى ترکیب میکند که با محیط زندگى خود سازگار شود و محیط زندگى وی را طورى ترتیب میدهد که مانند دایهای با مهر و عطوفت پرورشش دهد و تمامی گنجینههای زیر زمین و روى زمین و همۀ سرمایۀ نیروى خود را در راه آسایش و آرامش خاطر وى بهکار میبندد. آنچه در این نوشتار اهمیت دارد، بهعلت کامل و جامعبودن نظام آفرینش جهان به دست قدرت خداوند و برای دستیابی به الگوی مناسب ساخت که راهگشا و جوابگوی نیاز تمامی نسلها باشد، مقایسۀ تطبیقی نظام آفرینش با نظام ساخت معاصر از منظر اسلام است. این پژوهش نظری، با رویکردی کیفی، به شیوۀ توصیفی تحلیلی و استدلال منطقی با شواهدی از منابع کتابخانهای و با تفسیر آیات و حکمت مربوط به آفرینش جهان و مقایسۀ آن با سبک معماری اسلامی و همچنین مقایسه با معماری معاصر در ایران صورت گرفته است و الگویی یکسان که دربرگیرندۀ هر سه الگو باشد ارائه شده است.https://isia.usc.ac.ir/article_157654_849b2495a122f5d606a74c8757917691.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Explanation the Role of Patterns of Complexity - Order in Geometry of Contemporary Architectureتبیین نقش الگوهای پیچیدگی- نظم در هندسه معماری معاصر13315115773310.22133/isia.2022.352148.1021FAاحمد میراحمدیدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران0000-0003-3642-9135محمدتقی پیرباباییدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایرانلیلا مدقالچیدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20220717<strong>Abstract</strong>
Complexity and order, while having extensive concepts in themselves, create patterns in relation to each other that have been considered by various theorists in the field of architecture, behavioral sciences, and aesthetics in recent centuries. With the influence of new scientific and philosophical theories on architecture, attitudes toward order have changed and the role of complexity in explaining relationships and processes has increased more. This research was qualitative type and is analyzed by descriptive-analytical method, information obtained from library studies and documentary sources, and then evaluated by Grounded theory method based on the concept of complexity and order in architecture. With explaining the relationship between order and complexity, three patterns of ordered complex, disordered complex and organized complex found in Geometry of architecture can be examined: 1- In this view, the universe and phenomena have order, and order has levels. Order extends from simplicity to complexity. The pattern that can be suggested of complexity and order is the ordered complex. 2- Order is mental and has no external existence. Everything is in the disorder and chaos, and the order is the particular moment of this disorder. In relation to complexity, complexity is versus order and is sometimes equated with disorder. 3- Order and disorder are together and in one whole dynamically and interact with each other. In every order, there is disorder, and every disorder is accompanied by order. This view is the organized complex pattern. These patterns can provide theoretical insights into the process and product of architecture.
مفاهیم «پیچیدگی» و «نظم» با تحولات اساسی در معماری معاصر همراه بودهاست. در این دوره، با گسترش و تاثیر نظریات جدید علمی و فلسفی بر معماری، نگرش به نظم تغییر کرده و نقش پیچیدگی در تبیین روابط و فرآیندها فزایندهتر شدهاست. هدف از این پژوهش، شناسایی دیدگاهها و ارتباط بین دو مفهوم پیچیدگی و نظم، براساس ارائه الگوهایی در هندسه معماری است. الگوها در سه دسته پیچیدهِمنظم، پیچیدهِنامنظم و پیچیدهِسازمانیافته قابل تقسیمبندی بوده و میتوان روابطی میان آنها تبیین نمود. این پژوهش از نوع کیفی بوده و به روش توصیفی تحلیلی، اطلاعات حاصل از مطالعات کتابخانهای و منابع اسنادی مورد بررسی قرار میگیرد، سپس با روش دادهمحور، به تحلیل الگوهای پیچیدگی-نظم در معماری پرداختهمیشود. نتایج نشان میدهد که الگوی پیچیدهِ منظم زمانی شکل میگیرد که پیچیدگی در مقابل سادگی قرار گرفته و از درجات نظم محسوب شود اما در الگوی پیچیدهِ نامنظم با بیاعتبار دانستن مفهوم نظم و تاکید بر بینظمی، پیچیدگی در مقابل نظم قرار دارد. الگوی پیچیدهِ سازمانیافته، به معماری نگاهی سیستمی دارد. این الگو به دنبال پیوند دادن نظم و بینظمی درون یک سازمان پیچیده است. الگوی پیچیدهِسازمانیافته به دلیل امکان پیشبینی، تحلیل روابط، برنامهریزی و تعاملات سازمانی قابلیت استفاده بیشتری در معماری و شهرسازی دارد. این الگوها، نگرشهای نظری به شکل، فرآیند و محصول معماری را مشخص مینمایند.https://isia.usc.ac.ir/article_157733_3b7c3c7a38b62df2417c431fb3243618.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321A Model for Analyzing the Role of Ornamentation in Traditional Iranian Houseالگویی برای تحلیل جایگاه تزیینات در خانۀ سنتی ایرانی15316215347210.22133/isia.2022.153472FAنسترن آب روندانشجوی دکتری معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220509<strong>Abstract</strong><br />The transition from a traditional house to a contemporary apartment has affected all aspects of the house at the levels of body, function, structure, meaning, and living culture. The role of ornamentation in the body of the house has also undergone these changes, and today it is added to the architectural work as an additional factor and with the aim of beauty; However, due to the principle of architecture, avoidance of futility and pay attention to proportion in traditional architecture, In addition to the aesthetic aspects, ornamentation had functional, structural, semantic and cultural capabilities. It was related to their context on both internal and external levels. This multi-layered connection, while avoiding futility and turning ornaments into applied art, provided a platform for timeless erosion. Therefore, there is a need for more detailed studies on these multiple capabilities and a review of the place of ornamentation in today's architecture. This study aims to provide a model for analyzing the position of ornamentation in the Iranian house, leading to a more detailed search at various levels of this concept. The main question is, what are the internal components of ornaments as an external manifestation, and how do its multiple capabilities complement each other at different levels? This qualitative research has presented a proposed model with the method of logical reasoning and based on documentary studies, and its results show that several internal factors influence ornaments as an aesthetic exterior; their inner capabilities are intensified at the levels of function, structure, meaning and culture, and with four components of the type of composition, necessity, communication with the carrier and reference state can be controlled in three scales: micro (communication with itself), medium (communication with the carrier) and macro (communication with the context). Therefore, this attitude towards ornamentation conveys a deeper content while supporting the external and aesthetic appearance. The passage of time does not cause erosion of the content of the work but provides its increasing value and immortality, which is one of the main reasons why the work is not temporary.گذار از خانۀ سنتی به آپارتمان امروزی بر تمامی وجوه کیفی خانه در سطوح کالبد، عملکرد، ساختار، معنا و فرهنگ معیشت مؤثر بوده است. تزیینات در کالبد خانه نیز دستخوش دگرگونی شده است و امروزه بهعنوان عاملی الحاقی و با هدف زیبایی ظاهری به اثر معماری افزوده میشود. این در حالی است که بنابر اصل پرهیز از بیهودگی و مردمواری در معماری سنتی، تزیینات علاوهبر جنبههای زیباییشناسانه از قابلیتهای عملکردی، ساختاری، معنایی و فرهنگی برخوردار است و در دو سطح درونی و بیرونی با زمینۀ خود ارتباط برقرار میکند. این ارتباط چندلایه، ضمن پرهیز از بیهودگی و تبدیل تزیینات به هنر کاربردی، بستری برای عدم فرسایش زمانی اثر فراهم میکند. بنابراین، لازم است مطالعات دقیقتری پیرامون این قابلیتهای چندگانه و بازنگری در جایگاه تزیینات در معماری امروز صورت گیرد. هدف از این پژوهش طراحی الگویی برای تحلیل جایگاه تزیینات در خانۀ ایرانی است که به جستاری دقیقتر در سطوح گوناگون این مفهوم خواهد انجامید. پرسش اصلی این است که تزیینات، بهمنزلۀ نمود بیرونی، تحت تأثیر کدام مؤلفههای درونی است و چگونه قابلیتهای چندگانۀ آن در سطوح گوناگون مکمل یکدیگرند؟ در این پژوهش کیفی، با روش استدلال منطقی و بر اساس مطالعات اسنادی، الگویی طراحی شده است که بنابر آن، تزیینات بهمنزلۀ یک نمود بیرونی زیباییشناسانه، تحت تأثیر عوامل درونی متعددی قرار میگیرد، در سطوح عملکرد، ساختار، معنا و فرهنگ، قابلیتهای درونی آن تشدید میشود و با چهار مؤلفۀ نوع ترکیب، ضرورت، ارتباط با حامل و حالت ارجاعی در سه مقیاس خرد (ارتباط با خود)، میانه (ارتباط با حامل) و کلان (ارتباط با بستر) کنترلشدنی است. ازاینرو این نگرش به تزیینات، ضمن حمایت از نمود بیرونی و زیباییشناسانه، وجه محتوایی عمیقتری را منتقل میسازد، گذر زمان موجب فرسایش محتوایی اثر نمیشود بلکه ارزش روزافزون و جاودانگی آن را در پی دارد و این مهم یکی از عوامل اصلی موقتینبودن اثر است.https://isia.usc.ac.ir/article_153472_ed34c69285fa70419b2896d77868ed75.pdfدانشگاه علم و فرهنگمطالعات میانرشتهای معماری ایران2821-23121120220321Explaining the concept of Iranian-Islamic wisdom in urban public spaces-Case study: Tabriz Grand Bazaarتبیین مفهوم حکمت ایرانی ـ اسلامی در فضاهای عمومی شهری -نمونۀ موردمطالعه: بازار بزرگ تبریز16318115677910.22133/isia.2022.321085.1008FAسینا غیورانهدانشجوی دکتری تخصصی طراحی شهری پردیس علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20220102Urbanization, a topic that expresses the mutual influence of man, culture, way of life and living environment on each other, plays a significant role in achieving the goals of the Islamic society for the identity and enhancement of the culture and ethics of the people. In this regard, achieving an Iranian-Islamic model according to Islamic and Iranian teachings is very important. The works of urban design in the corners and corners of the vast expanse of the land of Iran are a reflection of years of thinking, rationalization, crystallization and manifestation of Iranian Islamic customs and culture of the inhabitants of this land. It can be claimed that each group of these works in the corners of this great land is a unique school for itself. Each of these schools has capabilities for retraining. The method of conducting this research is descriptive-analytical, and this approach has been adopted in describing the historical background of Iranian cities. In this research, the concepts of the city and its elements are first explained by examining the texts and sources, and then the structure of the city in Iran before and after Islam and the process of changes in cities in different periods are analyzed. An important part of the conducted research is focused only on the level of describing the physical elements that make up Iranian-Islamic cities. Finally, the market of Tabriz has been examined based on the concepts of Iranian-Islamic city.شهرسازی، مبحثی که بیانگر تأثیر متقابل انسان، فرهنگ، روش زیست و محیط زندگی بر یکدیگر است، در رسیدن به اهداف جامعۀ اسلامی برای هویتمندی و اعتلای فرهنگ و اخلاق مردم نقش بسزایی دارد. در همین راستا، دستیابی به الگویی ایرانی ـ اسلامی با توجه با آموزههای اسلامی و ایرانی از اهمیت فراوانی برخوردار است. آثار طراحی شهری در گوشه و کنار گسترۀ وسیع ایرانزمین بازگوکنندۀ سالها تفکر، تعقل، تبلور و تجلی آدابورسوم و فرهنگ ایرانی اسلامی ساکنان این سرزمین است. میتوان ادعا کرد هر دسته از این آثار در گوشه و کنار این سرزمین بزرگ برای خود مکتبی منحصربهفرد است. هریک از این مکاتب قابلیتهایی برای بازآموزی دارد. روش انجام این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و در بیان پیشینۀ تاریخی شهرهای ایرانی این رویکرد اتخاذ شده است. در این پژوهش، ابتدا با بررسی متون و منابع، مفاهیم شهر و عناصر آن تبیین شده و سپس چگونگی ساختار شهر در ایران پیش و پس از اسلام و روند تغییرات شهرها در دورههای گوناگون تحلیل شده است. بخش مهمی از پژوهشهای انجامشده صرفاً در سطح توصیف عناصر کالبدی تشکیلدهندۀ شهرهای ایرانی ـ اسلامی متمرکز است. در نهایت، بازار تبریز بر اساس مفاهیم شهر ایرانی ـ اسلامی بررسی شده است.https://isia.usc.ac.ir/article_156779_9a49898eaa3a7727d6e0d5116dc8b674.pdf