قرآن کریم.
اردلان، نادر و بختیار، لاله (1380). حس وحدت. حمید شاهرخ (مترجم). نشر خاک.
ارشادینیا، محمدرضا (1399). نقش آموزه «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» در تبیین توحید شخصی وجود. پژوهشنامه فلسفه دین، 18(35)، 197- 216.
اعوانی، غلامرضا (1375). حکمت و هنر معنوی. گروس.
اکبری، فاطمه، پورنامداریان، تقی، شیرازی، علی اصغر و آیتاللهی، حبیبالله (1389). معرفت روحانی و رمزهای هندسی. پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، 4(13)، 1-22.
بحرینی، سیدحسین و تقابن، سوده (1390). آزمون کاربرد روش چیدمان فضا در طراحی فضاهای سنتی شهری- نمونه موردی: طراحی محور پیاده امامزاده قاسم (ع). نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 3(4)، 5-18.
بذرگر، محمدرضا (1382). طراحی شهری و ساخت اصلی شهر. کوشامهر.
بلخاری قهی، حسن (1394). مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. سوره مهر.
بورکهارت، تیتوس (1346). ارزشهای جاودان در هنر اسلامی. حسین نصر (مترجم). مبانی هنر معنوی، حوزه هنری، ص 65-77.
بورکهارت، تیتوس (1365). هنر اسلامی، زبان و بیان. مسعود رجبنیا (مترجم). سروش.
بورکهارت، تیتوس (1392). هنر مقدس (اصول و روشها). جلال ستاری (مترجم). سروش، چاپ ششم.
پاکزاد، جهانشاه (1370). سادگی و پیچیدگی، دو قطب طراحی. صفه، 1(2) 2، 36-41.
پوپ، آرتور اپهام (1344). معماری ایران. غلامحسین صدری افشار (مترجم). انزلی.
تقوایــی، و. (1385). بازخوانی مراتب وجــودی معماری؛ با رجوع به هندسه زیبایی، در معماری صفوی، پایاننامه دکتری معماری، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، تهران.
تقوایــی، ویدا (1394). از مبانی نظری تا مبانی نظری در هنر و معماری. دانشگاه فنی و حرفهای.
تقیزاده، علیرضا و تقوایی، ویدا (1398). محوربندی فضایی، سیر تجلی وحدت در کثرت در معماری خانههای سنتی شوشتر (مطالعه موردی: خانه امین زاده و خانه گازر). هویت شهر، 13(40)، 91-108.
جعفری، محمدتقی (1390). زیبایی و هنر از دیدگاه اســلام. مؤسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
چینگ، فرانسیس دی. کی. (1378). معماری: فرم، فضا و نظم. زهره قراگزلو (مترجم). مؤسسۀ انشارات و چاپ دانشگاه تهران.
حاجیان، مینا و علیتاجر، سعید و مهدوینژاد، محمدجواد (1399). تأثیر حیاط در شکل گیری پیکربندی خانه های سنتی ایران در کاشان. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 13(30)، 43-55.
حائری یزدی، مهدی (1385). هرم هستی: تحلیلی از مبادی هستیشناسی تطبیقی. مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
داگدیل، جان سیدنی (1387). انتروپی و مفهوم فیزیکی آن. سیدمحمود بحرالعلوممیردامادی (مترجم). دانشگاه فردوسی.
دیدهبان، محمد، پوردیهیمی، شهرام و ریسمانچیان، امید (1392). روابط بین ویژگیهای شناختی و پیکرهبندی فضایی محیط مصنوع، تجربهای در دزفول. مطالعات معماری ایران. 2(4)، 37-64.
ربوبی، مصطفی (1365). معماری بومی و کاربرد آن، شناخت دیروز برای امروز و فردای معماری. معماری بومی، مؤسسه علمی و فرهنگی فضا، 57-71.
رهبر، مرتضی، مهدوینژاد، محمدجواد، بمانیان، محمدرضا و دوائیمرکزی، امیرحسین (1399). الگوریتم سیگَن در تولید نقشه حرارتی جانمایی فضایی در طراحی معماری. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 13(32)، 131-142.
زادهمحمدی، علی (1398). روانشناسی وحدتمدار: رویکردی بومی در تبیین ساختار روان وحدانی انسان. راهبرد فرهنگ، 12(48)، 149- 170.
سروش، عبدالکریم (1366). تفرج صنع. سروش.
شفیعی، فاطمه و فاضلی، علیرضا و آزادی، محمدجواد (1393). بررسی تجلی رمز نور در معماری اسلامی (بر مبنای نگاه اشراقی سهروردی به نور و تاکید بر شاخصههای مساجد اسلامی). نگارینه هنر اسلامی، 1(3)، 24- 41.
شیرمبک، ایگون (1377). ایده، فرم و معماری. سعید آقایی و محمود مدنی (مترجمان). انتشارات هنر و معماری.
عفیفی، ابوالعلا (1380). شرحی بر فصوصالحکم. نصرالله حکمت (مترجم). نشر الهام.
غزالی، محمد (1361). مقدمه کیمیای سعادت. انتشارات بهجت.
قطبی، ثریا و هادوی، اصغر، رهنما، اکبر و باغانی، فاطمه (1393). تحلیل ابعاد و مؤلفههای اعتقادی سبک زندگی اسلامی در آموزههای رضوی. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 18(60)، 435- 450.
کربلایی حسینیغیاثوند، ابوالفضل و سهیلی، جمالالدین (1397). بررسی نقش مؤلفه های کالبدی محیط در اجتماع پذیری فضاهای فرهنگی با استفاده از تکنیک چیدمان فضا، مورد مطالعاتی: مجتمعهای فرهنگی دزفول و نیاوران. معماری و شهرسازی آرمانشهر، 11(25)، 361-373.
لطیفی، محمدجواد و دیبا، داراب (1399). دادهکاوی ساختار فضایی مسکن بومی قاجار؛ نمونه موردی: خانه جنگجویان اصفهان. نقش جهان، 10(3)، 163-171.
لطیفی، محمد و مهدوینژاد، محمدجواد و دیبا، داراب (1399). منطق اجتماعی فضا در مسکن بومی قاجار اصفهان. مطالعات جامعهشناختی شهری، 10(37)، 102-128.
مسعودینژاد، رضا (1386). مقدمهای بر اسپیس سینتکس. دانشگاه شهید بهشتی.
معماریان، غلامحسین (1381). نحو فضای معماری. صفه، 12(35)، 75-83.
ملازاده، عباس، بارانیپسیان، وحید و خسروزاده، محمد (1391). کاربرد چیدمان فضایی در خیابان ولیعصر شهر باشت. مدیریت شهری، 10(29)، 81-90.
مهدوینژاد، محمدجواد (1396). گفتمان معماری سرآمد: الگویی برای نقد آثار معماری معاصر. هویت شهر. 11(30)، 59- 68.
نصر، سیدحسین (1374). هنر و معنویت اسلامی. محمدسعید حنایی کاشانی (مترجم). فصلنامه هنر، 28، 45-52.
همدانی گلشن، حامد (1394). بازاندیشی نظریه «نحو فضا»، رهیافتی در معماری و طراحی شهری؛ مطالعه موردی: خانه بروجردیها، کاشان. هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 20(2)، 85-92.
Atkins, P., & De Paula, J. (2014). Physical chemistry: Thermodynamics, Structure, and Change. W. H. Freeman, 10th edition.
Fuller, R. B. (1979).
Synergetics: Explorations in the Geometry of Thinking. Macmillan Publishing Co., Inc.
Hillier, B. (1996). Space is the Machine: A Configurational Theory of Architecture. Cambridge University Press.
Hillier, B., & Hanson, J. (1984). The Social Logic of Space. Cambridge University Press.
Muller, I., & Weiss, W. (2005). Entropy and Energy: A Universal Competition. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.
Omer, S. (2009). Islamic Architecture: Its Philosophy, Spiritual Significance and Some Early Developments (Towards Understanding Islamic Architecture). Noordeen.
Ostwald, M. J. (2011). The Mathematics of Spatial Configuration: Revisiting, Revising and Critiquing Justified Plan Graph Theory. Nexus Network Journal, Architecture and Mathematics, 13(2), 445-470.
Silveira, D. (2021). What is the Unity Principle of Design?. UX Design.
Turner, A. (2001). Depthmap: A Program to Perform Visibility Graph Analysis. 3rd International Symposium on Space Syntax. Georgia: Georgia Technological Institute