ابرقویی فرد، حمیده، صابونچی، پریچهر و فرزین، احمدعلی (1397). بازخوانی نقش مناظر آیینی در هویتبخشی به شهرهای ایرانی. باغ نظر، 15(65)، 12-5.
افشار، حمید، خمسه، هایده و بهرامزاده، محمد (1399). بررسی معماری مذهبی اقلیتهای دینی و رؤیتپذیری آنها در بافت شهر تهران. مطالعات باستانشناسی پارسه، ۴(۱۴)، ۱۸۵-202.
اوشیدری، جهانگیر (1379). نور آتش آتشکده در آیین زرتشت. تهران: انتشارات سعدی.
بمانیان، محمدرضا (1386). بررسی نقش خدامحوری در معماری مسلمانان. نشریۀ بینالمللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۸(۵)، ۴۴-۳۷.
پرمون، هما (1392). نقش مذهب در شکلگیری ساختارهای شهری .ماهنامۀ الکترونیکی سروستان. ۲۴، ۲۱-۳۲.
تاورنیه، ژان باستیه (1383). سفرنامه تاورنیه. ترجمۀ حمید ارباب شیرانی، تهران: انتشارات نیلوفر.
ترابی طباطبایی، سیدجمال (1379). مسجد کبود (فیروزه اسلام). تبریز: انتشارات مهدآزادی.
حائری مازندرانی، محمدرضا (1388). خانه، فرهنگ، طبیعت: بررسی معماری خانههای تاریخی و معاصر، تهران: انتشارات مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی.
حجت، عیسی و نصیرنیا، پیمان (1393). بازشناسی منزلت مسجد کبود در ساختار شهر تبریز. نشریۀ هنرهای زیبا، ۱۹(۳)، ۶۷-۷۴.
حسینپور میزاب، منصور (1391). زیباییشناسی کاشیکاری در مسجد کبود تبریز. فصلنامۀ هنرهای تجسمی، ۵(۱۳)، ۸۵-۹۲.
حقیقتبین، مهدی و علیدوست ماسوله، ساناز (1398). مطالعۀ تطبیقی رمزهای آیینی و فرهنگی در منظرپردازی باغهای ایرانی و چینی. باغ نظر. ۱۶(۷۷)، ۲۹-42.
خاکزند، مهدی و تیموری گرده، سعیده (1394). بررسی تأثیر آیینهای عاشورایی بر منظر شهری و خاطرات جمعی از دیدگاه شهروندان. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 19، ۵۵-۶۳.
دادور، ابوالقاسم و برازنده حسینی، مهتاب (1389). مطالعۀ تطبیقی آتشکدههای زرتشتی و استوپاهای بودایی. نقشمایه، ۳(۶)، ۷-20.
دیزانی، احسان (1392). ساختار شکل در ابنیۀ آیینی اسلام. فصلنامۀ هنر و تمدن شرق. ۱(۲)، ۱۲-۱۷.
زرینکوب، عبدالحسین و فرای، ریچارد نلسون (1394). تاریخ ایران کیمبریج. ترجمۀ حسن انوشه. تهران: انتشارات امیرکبیر.
زندیه، مهدی (1398). تأثیر دین بر گسترش معماری در ایران و جهان. پژوهشهای علم و دین، ۱۰(۱)، ۱۸۷-203.
طبیبزاده، کیمیا سادات (1391). تأثیر اعتقادات دینی در معماری زرتشتی، تهران: انتشارات طحان.
کبیر صابر، محمدباقر، مظاهریان، حامد و پیروی، مهناز (1393). ریختشناسی معماری مسجد کبود تبریز. مطالعات معماری ایران، 3(6)، 5-23.
کوثری، مسعود (1390). هنر شیعه در ایران. جامعهشناسی هنر و ادبیات، ۳(۱)، ۵-۳۴.
محمدیان، فخرالدین، صالحی کاخکی، احمد و نوروززاده چگینی، ناصر (1395). فرایند و چگونگی شکلگیری معماری آیینی یارسان. فصلنامۀ علمی اثر. ۳۷(۷)، ۹۳-108.
مشکور، محمدجواد (1352). تاریخ تبریز تا پایان قرن نهم هجری. تهران: سلسله انتشارات آثار ملی ایران.
معماریان، غلامحسین، هاشمی طغرالجردی، سید مجید و کمالیپور، حسام (1389). تأثیر فرهنگ دینی بر شکلگیری خانه، مقایسۀ تطبیقی خانه در محلۀ مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان کرمان. تحقیقات فرهنگی ایران. ۳(۲)، ۱-۲۵.
ملکشاهی، غلامرضا (1380). تغییرات ساختاری در اماکن مذهبی شهرهای اسلامی. پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی. ۱(۳)، 183-161.
منصوری، سید امیر (1392). منظر آیینی. مجلۀ منظر، ۵(۲۴)، 5-6.
مهدینژاد، جمالالدین، عظمتی، حمیدرضا و صادقی علیآباد، علی (1398). اولویتبندی و تفحصی بر اصول و ارزشهای معماری ایرانی دورۀ اسلامی، مبتنی بر تجلی معنا در عناصر کالبدی معماری (با استعانت از آیه 23 سوره مبارکه حشر). فصلنامۀ پژوهشهای معماری اسلامی. ۷(۲)، 50-68.
ناس، جان بایر (1345). تاریخ جامع ادیان. ترجمۀ علیاصغر حکمت. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
نیبرگ، هنریک ساموئل (1383). دینهای ایران باستان. ترجمۀ سیفالله نجمالدینی. همدان: انتشارات دانشگاه باهنر.
Pirnia, MK. (1998). Stylistics of Iranian architecture. Compiling and collecting GH memarian. Soroush Publications knowledge.